Ik heb net mijn reis voltooid om mijn eerste EV-lader te installeren en dacht dat ik mijn ervaring, aantekeningen en aanbevelingen zou delen in de hoop dat dit proces voor iemand anders gemakkelijker wordt.
LADERS:
Ik heb gekozen voor de Apex Mach2 EV-lader. Belangrijkste kenmerken die me overtuigden waren de oplaadkabel van 30 ft en de mogelijkheid om het aantal ampère in te stellen waarmee ik wil opladen, samen met het instellen van een oplaadschema. Mijn strategie zal zijn om 95% van de tijd op 20A op te laden en het dan tijdelijk te verhogen tot 48A wanneer dat nodig is. Mijn theorie is dat dit de levensduur van de batterij verlengt door de hitte te verminderen, maar ik ben benieuwd naar uw opmerkingen hierover, aangezien de truck de batterij toch zal koelen als deze heet is.
Opmerking: Er is enige discussie over het feit dat de kabel van 30 ft enig risico met zich meebrengt (kan in strijd zijn met veiligheidsnormen). Doe dus je eigen onderzoek daar. In mijn geval kan ik de truck opladen, of deze nu in of buiten mijn garage staat.
De 2e oplaadkandidaat was de Emporia Load Balancing-lader. Ik had de Emporia Vue al in mijn elektrische paneel geïnstalleerd, maar koos er toch voor om die lader NIET te nemen omdat ik de balancing-functie niet nodig had. Maar dit is een geweldige optie voor velen van jullie.
De klantenservice voor BEIDE laders van de merken Apex en Emporia was uitstekend. Ik stelde 's avonds en in het weekend een paar vragen per e-mail en kreeg in minder dan 60 minuten intelligente antwoorden.
INSTALLATIE:
Achtergrond: IK BEN GEEN ELEKTRICIEN! Ik heb verschillende elektrische projecten in mijn huis gedaan, waarvan de grootste de installatie van 12,7 kW zonnepanelen op mijn dak was. Ik ben dus bekend en voel me op mijn gemak in mijn elektrische paneel. Zo niet, huur dan een professional in! Zo ja, dan is dit naar mijn mening een beheersbare doe-het-zelfklus.
Ik heb het hele project letterlijk ontworpen met ChatGPT en vervolgens alles dubbel gecontroleerd op Google. Ik ging er aanvankelijk van uit dat het subpaneel dat zich al in mijn garage bevond, voldoende zou zijn. Ik noemde dit aan ChatGPT en het begon me de juiste vragen te stellen die me hielpen snel te beseffen dat het NIET voldoende was. Dat paneel werd gevoed met een 60 ampère-stroomonderbreker en ik heb er al een mini-split, elektrische droger en algemene verlichting op aangesloten. Het werkte voor mijn lasser, maar ik vermoed dat ik de droger nooit tegelijkertijd met het lassen heb laten draaien. Dus besloot ik om stroom rechtstreeks van mijn 200A hoofdelektrische paneel in mijn kelder te halen. Dit vereiste het verplaatsen van een paar belastingen naar "tandem" -stroomonderbrekers om ruimte te maken voor de 60 Ampère-stroomonderbreker. Opmerking: voor 48 Ampère heb je een 60 Ampère-stroomonderbreker nodig (moet 125% boven de stroom liggen). Ze maken ook tandem dubbelpolige stroomonderbrekers die voor velen van jullie een betere optie kunnen zijn. Opmerking: in de Amazon-lijst stond dat je GEEN GFCI-stroomonderbreker mocht gebruiken, maar in de papieren instructies stond dat je er wel een moest gebruiken. Klantenservice bevestigde dat de GFCI-stroomonderbreker NIET nodig was bij het vast bedraden.
Vanuit het hoofdservicepaneel trok ik rode en zwarte 4AWG koperen THHN en één 10AWG koperen THHN door 1-1/4" vloeistofdichte flexibele buis met bijpassende fittingen. Pro-Tip: Trek de draden in een rechte lijn door de buis in je tuin/oprit voordat je de buis installeert en bochten moet navigeren. Het beste is om de flexibele buis eerst een uur in de zon te laten ontspannen. Zelfs als ik het op deze manier deed, kon ik de vissentape maar 50-60' duwen. Mijn theorie... Ik koos voor een grotere buis dan nodig was, in de verwachting dat dit het trekken gemakkelijker zou maken, maar ik vermoed nu dat de grotere diameter ervoor zorgde dat de vissentape na 50' weerstand knikte/vouwde. Dus als ik dit opnieuw zou doen, zou ik 1" buis proberen, misschien zelfs 3/4". Dus ik heb een LB-aansluitdoos in het midden van mijn 80' run geplaatst. Vanuit mijn kelder leidde ik de buis naar de buitenkant van mijn huis en vervolgens terug in de garage. LB-aansluitdozen op elk in-/uitgangspunt zijn de ideale manier om dit te doen, omdat ze een langere run onderbreken en je in staat stellen de draad in kortere runs te trekken, en ze zorgen voor een schoner installatie-uiterlijk. Opmerking: ik zeg NIET dat je de draad hier bij deze aansluitdoos moet doorknippen. Ik zeg dat je hier de buis moet doorknippen. Ik had nog steeds een volledige continue 80' run van draad. De aansluitdoos is slechts een handig "trekpunt" omdat het VEEL gemakkelijker is om 4AWG draad 40' te trekken dan 80'! Ik had weg kunnen komen met 6AWG koperdraad, maar ik koos voor 4AWG om elektrische verliezen (warmte) als gevolg van spanningsval van mijn langeafstandslop te verminderen. De aarddraad heeft slechts 10AWG nodig omdat het meer een signaaldraad is om fouten te detecteren dan ontworpen om stroom te geleiden. Opmerking: de aarddraad van de lader leek 6AWG te zijn, maar was volgens mijn onderzoek onnodig overgedimensioneerd. Neutrale draad is niet nodig. Deze zit in het NEMA-stopcontact aan je muur als je de lader in een stopcontact steekt, maar de Mach 2-lader heeft niet eens een neutrale draad. Aan het einde van mijn run (naast de lader) knipte ik het uiteinde van de lader af en leidde het in een aansluitdoos, waar het verbinding maakt met mijn 80' buisrun. Ik wilde rechtstreeks in de lader zelf gaan, maar in de instructies stond van niet. Zwart verbonden met zwart. Groen verbonden met groen. De witte draad van de lader verbonden met mijn rode draad.
BELANGRIJK:
-Verbindingen MOETEN op specificatie WORDEN AANGEHAALD!!! Dit is een cruciale veiligheidsstap die veel doe-het-zelvers overslaan. De in-lb momentsleutel is goedkoop. Koop hem en GEBRUIK HEM!
-Ik las op veel EV-oplaadforums dat de Polaris-connectoren van 14AWG tot 4AWG zouden smelten omdat ze niet zijn geclassificeerd voor CONTINU ampèrage. Ik koos voor een "14 AWG tot 2/0 AWG Dual-Rated 2-Port 1-Sided Entry Insulated Multiple Tap Connector, Black" van Home Depot (Model # G60005A Store SKU # 409255). Deze vereisten 100 in-lbs koppel, wat behoorlijk wat kracht is. Ik ben een grote kerel en heb dit nauwelijks zelf gedaan. Het is misschien het beste om de connector met een grote tang vast te houden (de connector te beschermen met een poetslap) terwijl iemand anders de momentsleutel draait.
-Ik koos ervoor om een grote blauwe draadmoer te gebruiken die geschikt is voor 16AWG tot 6AWG voor de aardverbinding, aangezien de andere connectoren elk $ 29 kostten.
-60 Ampère-stroomonderbreker besteld bij Home Depot.
-Draad: aangepaste lengtes besteld tegen betaalbare prijzen van "Wire & Cable Your Way" (online leverancier). Het bedrijf verzond meteen. Ik raad ze ten zeerste aan!
GELEERDE LESSEN:
-Square D elektrische panelen hebben twee soorten stroomonderbrekers, QO en Homeline. Zorg voor de juiste stroomonderbreker voor je paneel.
-Ik wist niet wat 2/0AWG was. Het wordt uitgesproken als "ought" (of "aught"), wat ik al vaak heb gehoord. Begreep het gewoon nooit. Ze gebruiken de "/0" voor draadmaten groter dan 2AWG. Dus de 2/0 AWG-connector die ik heb gebruikt, is groter (steviger) en kan meer stroom (meer warmte) aan.
-Gebruik een diepe 4"x4"-aansluitdoos bij het verbinden van de draden om de "stuffing"-vereisten niet te schenden. De 1-1/4" LB-aansluitdoos die ik gebruikte, was voldoende groot. Als je twijfelt, kan ChatGPT deze "stuffing"-berekeningen snel voor je uitvoeren.
Disclaimer:
-Ik heb geen banden met een van deze bedrijven
-Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor fouten in deze post. Gebruik op eigen risico en controleer alles wat ik zeg met je eigen onderzoek.
-Ik heb dit nu in totaal 14 uur draaiende. Had waarschijnlijk weken moeten wachten voordat ik het plaatste, maar was enthousiast om het te delen voordat ik details vergeet...
Ik hoop dat dit helpt. Als ik fouten heb gemaakt, corrigeer me DAN. Ik ben altijd geïnteresseerd om meer te leren. Maar wees alsjeblieft tactvol (internet-trollen zijn hier niet welkom).
LADERS:
Ik heb gekozen voor de Apex Mach2 EV-lader. Belangrijkste kenmerken die me overtuigden waren de oplaadkabel van 30 ft en de mogelijkheid om het aantal ampère in te stellen waarmee ik wil opladen, samen met het instellen van een oplaadschema. Mijn strategie zal zijn om 95% van de tijd op 20A op te laden en het dan tijdelijk te verhogen tot 48A wanneer dat nodig is. Mijn theorie is dat dit de levensduur van de batterij verlengt door de hitte te verminderen, maar ik ben benieuwd naar uw opmerkingen hierover, aangezien de truck de batterij toch zal koelen als deze heet is.
Opmerking: Er is enige discussie over het feit dat de kabel van 30 ft enig risico met zich meebrengt (kan in strijd zijn met veiligheidsnormen). Doe dus je eigen onderzoek daar. In mijn geval kan ik de truck opladen, of deze nu in of buiten mijn garage staat.
De 2e oplaadkandidaat was de Emporia Load Balancing-lader. Ik had de Emporia Vue al in mijn elektrische paneel geïnstalleerd, maar koos er toch voor om die lader NIET te nemen omdat ik de balancing-functie niet nodig had. Maar dit is een geweldige optie voor velen van jullie.
De klantenservice voor BEIDE laders van de merken Apex en Emporia was uitstekend. Ik stelde 's avonds en in het weekend een paar vragen per e-mail en kreeg in minder dan 60 minuten intelligente antwoorden.
INSTALLATIE:
Achtergrond: IK BEN GEEN ELEKTRICIEN! Ik heb verschillende elektrische projecten in mijn huis gedaan, waarvan de grootste de installatie van 12,7 kW zonnepanelen op mijn dak was. Ik ben dus bekend en voel me op mijn gemak in mijn elektrische paneel. Zo niet, huur dan een professional in! Zo ja, dan is dit naar mijn mening een beheersbare doe-het-zelfklus.
Ik heb het hele project letterlijk ontworpen met ChatGPT en vervolgens alles dubbel gecontroleerd op Google. Ik ging er aanvankelijk van uit dat het subpaneel dat zich al in mijn garage bevond, voldoende zou zijn. Ik noemde dit aan ChatGPT en het begon me de juiste vragen te stellen die me hielpen snel te beseffen dat het NIET voldoende was. Dat paneel werd gevoed met een 60 ampère-stroomonderbreker en ik heb er al een mini-split, elektrische droger en algemene verlichting op aangesloten. Het werkte voor mijn lasser, maar ik vermoed dat ik de droger nooit tegelijkertijd met het lassen heb laten draaien. Dus besloot ik om stroom rechtstreeks van mijn 200A hoofdelektrische paneel in mijn kelder te halen. Dit vereiste het verplaatsen van een paar belastingen naar "tandem" -stroomonderbrekers om ruimte te maken voor de 60 Ampère-stroomonderbreker. Opmerking: voor 48 Ampère heb je een 60 Ampère-stroomonderbreker nodig (moet 125% boven de stroom liggen). Ze maken ook tandem dubbelpolige stroomonderbrekers die voor velen van jullie een betere optie kunnen zijn. Opmerking: in de Amazon-lijst stond dat je GEEN GFCI-stroomonderbreker mocht gebruiken, maar in de papieren instructies stond dat je er wel een moest gebruiken. Klantenservice bevestigde dat de GFCI-stroomonderbreker NIET nodig was bij het vast bedraden.
Vanuit het hoofdservicepaneel trok ik rode en zwarte 4AWG koperen THHN en één 10AWG koperen THHN door 1-1/4" vloeistofdichte flexibele buis met bijpassende fittingen. Pro-Tip: Trek de draden in een rechte lijn door de buis in je tuin/oprit voordat je de buis installeert en bochten moet navigeren. Het beste is om de flexibele buis eerst een uur in de zon te laten ontspannen. Zelfs als ik het op deze manier deed, kon ik de vissentape maar 50-60' duwen. Mijn theorie... Ik koos voor een grotere buis dan nodig was, in de verwachting dat dit het trekken gemakkelijker zou maken, maar ik vermoed nu dat de grotere diameter ervoor zorgde dat de vissentape na 50' weerstand knikte/vouwde. Dus als ik dit opnieuw zou doen, zou ik 1" buis proberen, misschien zelfs 3/4". Dus ik heb een LB-aansluitdoos in het midden van mijn 80' run geplaatst. Vanuit mijn kelder leidde ik de buis naar de buitenkant van mijn huis en vervolgens terug in de garage. LB-aansluitdozen op elk in-/uitgangspunt zijn de ideale manier om dit te doen, omdat ze een langere run onderbreken en je in staat stellen de draad in kortere runs te trekken, en ze zorgen voor een schoner installatie-uiterlijk. Opmerking: ik zeg NIET dat je de draad hier bij deze aansluitdoos moet doorknippen. Ik zeg dat je hier de buis moet doorknippen. Ik had nog steeds een volledige continue 80' run van draad. De aansluitdoos is slechts een handig "trekpunt" omdat het VEEL gemakkelijker is om 4AWG draad 40' te trekken dan 80'! Ik had weg kunnen komen met 6AWG koperdraad, maar ik koos voor 4AWG om elektrische verliezen (warmte) als gevolg van spanningsval van mijn langeafstandslop te verminderen. De aarddraad heeft slechts 10AWG nodig omdat het meer een signaaldraad is om fouten te detecteren dan ontworpen om stroom te geleiden. Opmerking: de aarddraad van de lader leek 6AWG te zijn, maar was volgens mijn onderzoek onnodig overgedimensioneerd. Neutrale draad is niet nodig. Deze zit in het NEMA-stopcontact aan je muur als je de lader in een stopcontact steekt, maar de Mach 2-lader heeft niet eens een neutrale draad. Aan het einde van mijn run (naast de lader) knipte ik het uiteinde van de lader af en leidde het in een aansluitdoos, waar het verbinding maakt met mijn 80' buisrun. Ik wilde rechtstreeks in de lader zelf gaan, maar in de instructies stond van niet. Zwart verbonden met zwart. Groen verbonden met groen. De witte draad van de lader verbonden met mijn rode draad.
BELANGRIJK:
-Verbindingen MOETEN op specificatie WORDEN AANGEHAALD!!! Dit is een cruciale veiligheidsstap die veel doe-het-zelvers overslaan. De in-lb momentsleutel is goedkoop. Koop hem en GEBRUIK HEM!
-Ik las op veel EV-oplaadforums dat de Polaris-connectoren van 14AWG tot 4AWG zouden smelten omdat ze niet zijn geclassificeerd voor CONTINU ampèrage. Ik koos voor een "14 AWG tot 2/0 AWG Dual-Rated 2-Port 1-Sided Entry Insulated Multiple Tap Connector, Black" van Home Depot (Model # G60005A Store SKU # 409255). Deze vereisten 100 in-lbs koppel, wat behoorlijk wat kracht is. Ik ben een grote kerel en heb dit nauwelijks zelf gedaan. Het is misschien het beste om de connector met een grote tang vast te houden (de connector te beschermen met een poetslap) terwijl iemand anders de momentsleutel draait.
-Ik koos ervoor om een grote blauwe draadmoer te gebruiken die geschikt is voor 16AWG tot 6AWG voor de aardverbinding, aangezien de andere connectoren elk $ 29 kostten.
-60 Ampère-stroomonderbreker besteld bij Home Depot.
-Draad: aangepaste lengtes besteld tegen betaalbare prijzen van "Wire & Cable Your Way" (online leverancier). Het bedrijf verzond meteen. Ik raad ze ten zeerste aan!
GELEERDE LESSEN:
-Square D elektrische panelen hebben twee soorten stroomonderbrekers, QO en Homeline. Zorg voor de juiste stroomonderbreker voor je paneel.
-Ik wist niet wat 2/0AWG was. Het wordt uitgesproken als "ought" (of "aught"), wat ik al vaak heb gehoord. Begreep het gewoon nooit. Ze gebruiken de "/0" voor draadmaten groter dan 2AWG. Dus de 2/0 AWG-connector die ik heb gebruikt, is groter (steviger) en kan meer stroom (meer warmte) aan.
-Gebruik een diepe 4"x4"-aansluitdoos bij het verbinden van de draden om de "stuffing"-vereisten niet te schenden. De 1-1/4" LB-aansluitdoos die ik gebruikte, was voldoende groot. Als je twijfelt, kan ChatGPT deze "stuffing"-berekeningen snel voor je uitvoeren.
Disclaimer:
-Ik heb geen banden met een van deze bedrijven
-Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor fouten in deze post. Gebruik op eigen risico en controleer alles wat ik zeg met je eigen onderzoek.
-Ik heb dit nu in totaal 14 uur draaiende. Had waarschijnlijk weken moeten wachten voordat ik het plaatste, maar was enthousiast om het te delen voordat ik details vergeet...
Ik hoop dat dit helpt. Als ik fouten heb gemaakt, corrigeer me DAN. Ik ben altijd geïnteresseerd om meer te leren. Maar wees alsjeblieft tactvol (internet-trollen zijn hier niet welkom).